VILLUM FONDEN och VELUX FONDEN hedrar Troldtekt

02.11.2017

Peer Leth, vd för Troldtekt A/S, fick på onsdagskvällen ta emot Byggelementpriset 2017. Bakom utmärkelsen ligger en klar miljöprofil och förmågan att vidareutveckla en mycket enkel produkt. Med priset följer 100 000 danska kronor, som nu blir startkapital för ett kombinerat museum och showroom för Troldtekt.

Troldtekt är Danmarks bästa byggelement. Det står klart sedan Troldtekts vd, Peer Leth, onsdagen den 1 november fick ta emot Byggelementpriset 2017.

VILLUM FONDEN och VELUX FONDEN delar ut priset vartannat år till en eller flera personer som har gjort en speciell insats för industriellt tillverkade byggelements värde, betydelse och praktiska användning i vardagen.

– Priset är ett viktigt erkännande av vår produkt, vårt företag, våra möjligheter och inte minst våra duktiga medarbetare. Det är tack vare deras dagliga engagemang, uppmärksamhet och lagkänsla som jag kan ta emot priset, säger en stolt Peer Leth.

Ett efterföljansvärt exempel
Priset gick till Troldtekt eftersom produkten och företaget – med Peer Leth som vd – har genomgått en markant utveckling under de senaste 12 åren.

– Troldtekt akustikplattor är ett föredömligt exempel på hur ett förhållandevis enkelt byggelement med få användningsmöjligheter har vidareutvecklats, så att plattorna idag kombinerar estetik med funktionalitet och kan användas på många olika sätt för byggnation, säger ordföranden för urvalskommittén Bjarne Graabæk Thomsen.

– Peer Leth har lyckats visa vägen genom att engagera dedikerade och duktiga medarbetare och leverantörer. I kombination med Troldtekts klara miljöprofil och dokumenterade arbete med hållbarhet skapar byggelementet ett stort värde både för de som bygger och för användarna, fortsätter han.

Vill ställa ut historien om Troldtekt
Med priset följer 100 000 danska kronor, och Peer Leth har redan bestämt hur pengarna ska användas.

– Vi har inspirerats mycket av VILLUM Window Collection, som har gjort en utställning om fönstrets historia. Därför kommer vi att använda pengarna som startkapital för ett nytt museum om Troldtekt, som ju också är en av Danmarks äldsta tillverkare av byggelement, säger Peer Leth och fortsätter:

– Konkret tänker vi oss ett kombinerat showroom och museum, där vi kan samla intressenter och kunder. Här kommer det både att vara möjligt att uppleva nyutvecklade akustiklösningar med Troldtekt och ta en tur längs en memory lane i en utställning med bilder och effekter ända tillbaka till vår produktionsstart 1935.

Peer Leth berättar att det nya museet kommer att ligga i Troldhede intill Troldtekts produktionsanläggning, som under 2018 kommer att byggas ut för 170 miljoner danska kronor.

• I sortimentet finns också speciallösningar som kombinerar akustiktaket med t.ex. ventilation.

FAKTA OM BYGGELEMENTPRISET:

• Byggelementpriset utdelas av VILLUM FONDEN och VELUX FONDEN. Priset ges till en eller flera personer, som har gjort en speciell insats för industriellt tillverkade byggelements värde, betydelse och praktiska användning i vardagen.
  • Fondernas stiftare, Villum Kann Rasmussen, startade sitt eget företag 1941 och arbetade resten av livet intensivt med byggelement. Hans mest kända byggelement är VELUX takfönster.
  • Priset utdelas vartannat år och gick 2015 till Claus Dyre for hans uppfinning och kommersialisering av linjeavloppet Unidrain.

Peer Leth, vd för Troldtekt A/S, är mottagare av Byggelementpriset 2017. Copyright© VILLUM FONDEN och VELUX FONDENCopyright© VILLUM FONDEN och VELUX FONDEN
Prismottagaren Peer Leth, vd för Troldtekt A/S tillsammans med Hans Kann-Rasmussen, ordförande i VELUX FONDEN och Jens Kann-Rasmussen, ordförande i VILLUM FONDEN. Copyright© VILLUM FONDEN och VELUX FONDEN
Bjarne Graabæk Thomsen, nuvarande koncern-vd och ordförande i urvalskommittén samt Ellen Kathrine Hansen, lektor, fil.dr, Aalborg Universitet København och medlem av urvalskommittén motiverar valet av Peer Leth som prismottagare. Copyright© VILLUM FONDEN och VELUX FONDEN
Peer Leth lyckönskas av Lars Hansen, vd för VILLUM Fonden. Copyright© VILLUM FONDEN och VELUX FONDEN