13-05-2019

Med en ny serie designlösningar får arkitekter en spännande möjlighet att kombinera god akustik från Troldtekt cementbundna träullsplattor med personliga uttryck. I ett nytt onlinetema ger Troldtekt A/S ordet till arkitekten bakom de nya designlösningarna – och visar hur de har använts i vackra byggnader.

Vi tillbringar merparten av vår tid i byggnader. Kontorslokaler, skolor, idrottscenter, restauranger, kulturhus och privata hem. Därför är det viktigt att inomhusmiljöerna är behagliga för våra ögon och öron och för hälsan. Med ”Troldtekt® line”, ”Troldtekt® tiles”, ”Troldtekt® curves” och en rad andra nya designlösningar ger Troldtekt A/S arkitekterna möjlighet att kombinera god akustik och ett hälsosamt inomhusklimat med personliga och skalbara uttryck.

– Syftet har varit att designa ett antal lösningar som ger största möjliga frihet i arkitekturen. Du kan skapa egna mönster och rytmer i designen – och du kan variera och skalanpassa de enskilda designlösningarna så att de ger intrycket av en stor, sammanhängande enhet i tak eller på väggar. Vårt mål är att tilltala arkitekter som vill ha utrymme att skapa något extra i inredningen, men som samtidigt måste hålla sig inom en förnuftig budget, säger Michael Christensen.

Han är inhouse-arkitekt hos Troldtekt A/S och har utvecklat den nya designserien.

Intervjun med Michael Christensen ingår i ett nytt onlinetema på www.troldtekt.se. Temat sätter fokus på Troldtekt designlösningar, och innehåller en överblick över de olika lösningarna saamt flera fallstudier, där formgivare och arkitekter berättar om sina erfarenheter av flera lösningar.

Det handlar om ytan
De nya designlösningarna har i stort sett två gemensamma nämnare: För det första är de industriellt producerade. För det andra har de formgivits för att ge tak- och väggytor ett sömlöst uttryck. Varje lösning är tänkt att framstå som en enhetlig akustikyta i större eller mindre skala.

– Serien med designlösningar är ett nytt kapitel i Troldtekts historia. Vi började tillverka industriplattor 1935 och har under de senaste åren utvecklat akustiklösningar för modern arkitektur. Längs vägen har vi tillfört spännande design som har vunnit internationella priser. Nu tar vi våra designlösningar till nästa nivå genom att lansera en komplett serie som vi kan producera med modern teknik och därmed till konkurrenskraftiga priser, säger Peer Leth, administrativ chef för Troldtekt A/S.

Känd produkt i ny lösning
Søren Vester är formgivare och inreder allt från restauranger till privata hem. Han har valt designlösningen Troldtekt line till den eleganta och smakfulla Restaurant Strandtangen i den danska staden Skive. Här går restaurangens inredning hand i hand med det nordiska köket.

– Jag tycker att det är superhäftigt att se hur Troldtekt har utmanat och utvecklat sin kärnprodukt i en ny designlösning. Den består av samma enkla material, men man har lekt med akustikplattorna och använder dem för att skapa ett nytt och spännande uttryck. Troldtekt line upphäver mötet mellan akustikplattorna och gör ytan till en helhet. Det är helt genialiskt, säger Søren Vester i en artikel i temat.

Förutom inspirerande exempel på den nya designlinjen erbjudar onlinetemat även en intervju med Andrej Kupetz, CEO för German Design Council, som varje år delar ut det prestigefyllda German Design Award.

>> Läs hela temat om Troldtekt designlösningar här

• Sedan 1935 är trä och cement – två naturliga material – råvarorna i produktionen, som sker i Danmark under moderna, miljövänliga förhållanden.

Sletvej 2A
DK 8310 Tranbjerg J
www.troldtekt.dk

S:t Johannesgatan 2, 4 tr
SE 211 46 Malmö

God akustik med elegant design

Ladda ner pressmeddelande Word format PDF format

Fakta om Troldtekt Word format PDF format

Troldtekt tema: Nya designlösningar ger inredningen karaktär

Ny designserie från Troldtekt A/S består av nio designlösningar, som har tillkommit utifrån ett önskemål och en regel. Önskemålet är att ge arkitekterna största möjliga flexibilitet när de designar tak- och väggytor för god akustik. Regeln är att lösningarna ska vara industriellt framställda och därmed kan köpas till konkurrenskraftiga priser.

Troldtekt tema: Nya designlösningar ger inredningen karaktär

Michael Christensen är Troldtekts in house-arkitekt och har utvecklat den nya serien av Troldtekt designlösningar som ger arkitekter en spännande möjlighet att kombinera god akustik från Troldtekt cementbundna träullsplattor med personliga uttryck. Copyright© Troldtekt A/S.

Troldtekt tema: Nya designlösningar ger inredningen karaktär

Troldtekt® dots är en av de nya designlösningarna från Troldtekt A/S. Ytan på varje enskild akustikplatta bryts av 66 runda fördjupningar med varierande storlekar, vilket resulterar i ett dynamiskt mönster av cirkulära element över hela tak- eller väggytan. Copyright© Troldtekt A/S.

Troldtekt tema: Nya designlösningar ger inredningen karaktär

Designlösningen Troldtekt® tilt line ger ytan en bred variation av fasetterade fält. Varje akustikplatta har sex sneda spår på tvären och halva spår längs ytterkanterna, vilket ger en elegant växelverkan mellan de sneda och raka spåren på hela akustikytan. Copyright© Troldtekt A/S.

Troldtekt tema: Nya designlösningar ger inredningen karaktär

På Restaurant Strandtangen i danska Skive går ärlig, nordisk mat hand i hand med en elegant och stilfull inredning. Utgångspunkten är de svarta Troldtekt line akustiktaken med frästa spår, som skapar en helt unik stämning. Copyright© Troldtekt A/S.