Bakgrundsljudets inverkan på välbefinnandet
En rapport från det danska forskningscentret för arbetsmiljö fann att lärare
som undervisar i skolor med dålig akustik är mindre nöjda med sitt jobb än lärare på skolor
med bra akustik. Lång efterklangstid är den faktor som främst påverkar lärarnas missnöje enligt forskningsstudien. Lång efterklang är en välkänd orsak till bullriga, akustiskt kaotiska miljöer.
I studien deltog 107 lärare från tio skolor i Köpenhamn, och önskan att byta jobb var sex gånger större bland de lärare som undervisade i lokaler med lång efterklangstid. Om ljudnivån
var hög under minst en fjärdedel av arbetstiden, sänktes lärarnas motivation och de upplevde större trötthet.
Dålig akustik påverkade även lärarnas uppfattning om klassen. I miljöer med lång efterklangstid uppfattade lärarna det sociala klimatet i klassen som mer konkurrensmässigt och aggressivt och mindre avslappnat och behagligt.