Troldtekt dekoration, aggebo&henriksen

 

aggebo&henriksen

 

 

Vad händer när du ber två duktiga designers att ta en titt på en standardprodukt som Troldtekt-plattor? De går naturligtvis direkt på pudelns kärna och förfinar produkten, och hjälper oss andra att se cementbunden träull i ett nytt ljus. Mathilde Aggebo och Julie Henriksen har gett Troldtekt ny vitalitet och visuell attraktion.

Mathilde Aggebo och Julie Henriksen är båda utbildade vid Danmarks Designskole och grundade senare aggebo&henriksen. De arbetar med samspelet mellan hantverk, arkitektur, industriell produktion och design. De har blivit mycket uppmärksammade för sin utsmyckning av Tietgen Residence Hall i Ørestad, och har nyligen arbetat med arkitekter som Henning Larsen Architects, Lundgaard og Tranberg och 3 x Nielsen.

Se även: www.aggebo-henriksen.com 
 

Troldtekt dekoration, aggebo och henriksen

Ränder 

Troldtekt dekoration, aggebo och henriksen

Moln

Troldtekt dekoration, aggebo och henriksen

Labyrint

Troldtekt dekoration, aggebo och henriksen

Lotus

Intervju

Att arbeta med en 100 % naturlig produkt samtidigt som de erbjöds möjlighet att använda massproduktion kreativt tilltalade omedelbart designerduon aggebo&henriksen. Efter att ha experimenterat med format, färg och form, kom de två fram till fyra spännande Troldtekt dekorationsserier. – Strukturen och linjerna i en Troldtekt-platta liknar grov tovning och påminner därför mycket om textil. Designern Julie Henriksen var snabb att dra paralleller med sin vävarutbildning när hon höll i en Troldtekt-platta för första gången. Sedan våren 2007 har hon och hennes kollega Mathilde Aggebo satt sin prägel på fyra olika Troldtekt dekoration-serier, som gör det möjligt att kombinera god akustik med attraktiv dekoration av stora vägg- eller takytor.

Japansk inspiration i Ørestad
De två formgivarna bildar den dynamiska designduon aggebo&henriksen, ett mycket erkänt namn inom textildesign, grafiska tryck och vävmetoden Unika Vaev. De har arbetat med arkitektfirmor som Henning Larsen Architects, Lundgaard og Tranberg och 3 x Nielsen. 2006 fick duon ett stort genombrott i arkitektur med den mycket uppskattade konstnärliga utsmyckningen och färgsättningen av Tietgens College i stadsdelen Ørestad i Köpenhamn, inklusive japansk-inspirerad behandling av plywoodskivor på väggarna.

Entusiasm över Troldtekt
De insåg omedelbart potentialen med att arbeta med Troldtekt när de – efter en artikel i danska byggfacktidskriften Byggeriet om deras konstnärliga utsmyckning av Tietgens College – blev kontaktade av Niels Kappel från Troldtekt A/S. Han såg en potential för vidareutveckling av deras koncept för Troldtekt dekoration, den cementbundna träullen som trycks i olika stilar, säger Mathilde Aggebo. – Vi blev omedelbart spända på idén om ett samarbete – med det tydliga förbehållet att vi inte ville arbeta med vävning. Istället ville vi skapa en kreativ användning av massproduktion. Troldtekt är ett riktigt bra exempel på en 100 % naturlig produkt som innebär att trä matas in i ena änden av anläggningen och färdiga plattor kommer ut i andra änden, fortsätter hon.

Experiment med färg och form
Formgivarna fick många prov från Troldtekt med varierande grovlekar och de började experimentera med färg och form. – Många frågor krävde svar. Hur skapar vi något som kan användas i många olika miljöer? Hur kan vi måla plattorna utan att förlora den strukturerade ytans karaktär? Vilken typ av färg kan vi använda? Och hur ska vi säkerställa en slittålig yta? Vi gillade plattorna som de var och ville inte göra om dem till något annat, säger Mathilde Aggebo.

Tro på materialet
I den ”turboladdade” ateljén på Danish Art Workshops i Köpenhamn lade Julie Henriksen and Mathilde Aggebo ut Troldtekt-plattorna på golvet i små och stora mönster och prövade olika färgkombinationer och mönster. – Vi bekantade oss snabbt med materialet. Vi kände att det fanns möjlighet att ge den cementbundna träullen en extra dimension och det var viktigt att ha en viss grad av transparens. Vårt uttryck var också viktigt och över hela serien har vi valt att arbeta med tydliga geometriska former, säger Julie Henriksen. Resultatet av arbetsprocessen var att aggebo&henriksen levererade fyra Troldtekt dekoration-serier – ’Ränder’, ’Moln’, ’Labyrint’ och ’Lotus’. Duon har använt specialdesignade lösningar för att bevisa att estetik och akustik enkelt kan samarbeta.

VÄGGLABYRINTEN
36 slumpmässigt monterade Troldtekt-plattor bildar en intrikat labyrint på konferensrummets vägg på Junckers Industrier A/S i Køge, söder om Köpenhamn i Danmark. Junckers, som är Europas ledande tillverkare av massiva trägolv, valde Troldtekt dekoration med aggebo&henriksens design när de behövde förbättra akustiken i sitt konferensrum. – Vårt konferensrum hade mycket dålig akustik. När vi alla var samlade runt bordet var det nästan omöjligt att ha en konversation. Det var tröttsamt och ohållbart i det långa loppet. Vi var tvungna att göra något åt det. Vi ville också passa på att göra rummet mer inspirerande att vara i , säger Jakob Mallan, avdelningschef på Junckers Industrier. Var och en av de 36 kvadratiska Troldtekt-plattorna har samma mönster, men variationen uppstår genom att växla mellan positiv och negativ. Dessutom kan plattorna orienteras slumpmässigt och kan därför skapa många olika kombinationer.