Arkitekter på inspirationsresa till danska skolor

24:e maj. 2019

Tillsammans med teamet bakom SCHULBAU-mässorna stod Troldtekt den här veckan som värd för en arkitekturresa till Århus för arkitekter, skolledare och andra beslutsfattare inom skolbyggnation. 27 tyska deltagare fick uppleva framgångsrika exempel på dansk arkitektur som främjar inlärningen.

Hur bidrar arkitekturen till att främja inkludering, digitalisering och rörelse? Och vad krävs för att kunna kombinera ett hälsosamt inomhusklimat med låg energiförbrukning?

Viktiga ämnen stod på schemat när 27 tyska arkitekter, skolledare och beslutsfattare inom skolbyggnation besökte Århus för att hämta ny inspiration. Resan genomfördes den 22–24 maj 2019 och arrangerades av Cubus Medien Verlag, som står bakom de erkända SCHULBAU-mässorna i Tyskland. Troldtekt stod som medarrangör och sponsor för resan.

Längs vägen besökte delegationen skolor i och omkring Århus som var och en inom sitt område utgör föredömen för god skolarkitektur. Syftet var att hämta inspiration från Danmark till de massiva bygg- och renoveringsuppdrag som Tyskland just nu och under de närmaste åren står inför på skolområdet.

Fyra skolor på schemat

De fyra skolorna på rundturen var:

  • Skovbakkeskolen i Odder, en nybyggd skola från 2017 som bjuder på lekfull arkitektur och inlärning genom rörelse. Arkitektfirman CEBRA har skapat ett stort gemensamt rum och korridorer som främjar aktivitet. Läs om skolan här.  
  • Grønløkkeskolen i Tranbjerg, som har genomgått en omfattande energirenovering med fokus på att skapa ett sunt inomhusklimat. Läs om skolan här.
  • Søndervangskolen i Viby, som har renoverats för att lyfta betygsgenomsnittet och trivseln i ett belastat bostadsområde. Friis och Moltke har stått bakom renoveringen, och SMAK Arkitekter har designat en 1,2 km ”motionsstig”, som gör motion och lek till en integrerad del av undervisningen. Läs om skolan här.
  • Katrinebjergskolen i Århus, som fokuserar på inkludering och interaktion. På skolan undervisar man i utvalda klasser utifrån NEST-programmet, där barn med autism deltar på samma villkor som andra elever.

Miljardinvestering i tyska skolor

Många tyska arkitektbyråer har fullt upp med att rita skolbyggnader dessa år. Enbart i Hamburg-området beräknar myndigheterna i en ny utvecklingsplan att det finns behov av att investera fyra miljarder euro i skolbyggnader fram till år 2030 för att klara de stigande elevtalen. Och hösten 2016 bedömde KfW Research i en analys att det finns behov av att renovera 53 500 skolor för en total investering på 34 miljarder euro.