Skolbarn i Danmark rör sig i allmänhet inte tillräckligt. Det visar en rapport från den danska myndigheten Sundhedsstyrelsen. Rapporten visar att tre av fyra av 11–15-åringarna rör sig för lite.
Sundhedsstyrelsen rekommenderar att barn är fysiskt aktiva 60 minuter per dag. Och i samband med den danska grundskolereformen beslutade man 2014 att elever i alla årskurser i grundskolan i genomsnitt bör röra sig 45 minuter varje skoldag.
Skolornas interiörer och arkitektur kan ha en positiv inverkan på hur mycket barnen rör sig. Det är slutsatsen i projektet Skole+ som har stöd från den filantropiska fonden Realdania, Lokale & Anlægsfonden och Danmarks Idrætsforbund.
Skolan kan bidra med ramar för aktivitet
I Skole+ har sex projekt illustrerat hur man kan främja rörelse genom att förnya den befintliga arkitekturen snarare än att bara bygga nytt – för att inspirera landets andra skolor.
– I Skole+ har man planerat in rörelse på helt andra sätt och på helt nya platser än vad som tidigare varit vanligt. Till exempel i korridorerna med brandmansbanor, speglar och löpspår. Det inbjuder till nya former av rörelse, och då blir det också andra och fler typer av elever som använder det, säger Gertrud Øllgaard.
Hon är antropolog och expertischef hos NIRAS som stått för utvärderingen av Skole+.
Utvärderingen av projektet visar att eleverna använder de nya lokalerna intensivt och ännu mer innovativt än planerat. De använder dem på andra sätt än väntat, och den höga aktivitetsnivån kräver anpassning för att förebygga slitage och hög ljudnivå.
– När skolbarn är aktiva och har kul så märks och hörs det tydligt. Det ställer krav på både material och inredning som måste tåla en ganska omild hantering. Samtidigt måste inramningen ofta optimeras så att den kan inrymma den högre aktivitetsnivån, säger Gertrud Øllgaard.