Tema: Innovation gör bra lösningar ännu bättre

17:e mar. 2017

Innovation är en del av arkitektyrket och drivkraften bakom smarta lösningar på svåra problem. I ett onlinetema har tillverkaren av akustikplattor Troldtekt intervjuat ledande danska och internationella experter om deras syn på innovation.

Alla nya designuppdrag ska innehålla ett visst mått av innovation, men med respekt för de befintliga lösningarna, byggnadens karaktär och byggherrens ambitioner. Det säger Lone Wiggers, partner på C.F. Møller.

– Vårt credo är att varje ny design ska innehålla ett visst mått av innovation. Men det betyder inte att vi varje gång ska skapa helt nya saker, så att byggnaden fylls med idel oprövade lösningar och nya inslag. Hur vi tar oss an innovationsbiten beror till stor del på byggherrens ambitioner om att bryta ny mark och sätta nya standarder, säger hon och betonar att innovationer ofta skapas när olika yrkesgrupper möts.

– Generellt är leverantörerna mycket bra på att uppfatta arkitektens önskemål och föreslå förbättringar, eftersom de är väl förtrogna med komponenternas och materialens egenskaper och möjligheter, fortsätter hon.

Intervjun med Lone Wiggers är en del av ett nytt tema om innovation på troldtekt.dk.

I temat ingår även vinnarprojektet i Troldtekt Award – en tävling som har tagit emot många innovativa förslag från arkitekt- och designstudenter i hela världen. I juryn satt bland annat Lone Wiggers.

Tyskt designråd: Trä är trendigt
En av de övriga artiklarna är en intervju med German Design Councils vd Andrej Kupetz. I februari delade German Design Council ut German Design Award 2017, och ett av de prestigefyllda priserna gick till designlösningen Troldtekt romb

– Just nu använder formgivarna i stor utsträckning trä, som väcker fascination både som naturmaterial och som designkomponent, säger Andrej Kupetz i intervjun om aktuella designtrender.

Och i en film får vi ta del av den danska trendexperten Mads Arlien-Søborgs entusiasm när han besöker en lägenhet i Köpenhamn, där akustiken har reglerats med otraditionella och innovativa akustiklösningar.

FAKTA OM TROLDTEKT A/S:

• Sedan 1935 är trä och cement – två naturliga material – utgångsämnen i produktionen, som sker i Danmark under moderna, miljövänliga förhållanden.