Troldtekt AB förstärker dialogen med arkitekter

29.01.2018

Jonas Forsell är ny projektsäljare på Troldtekt AB, som efter kort tid på den svenska marknaden redan har levererat akustiklösningar till flera stora byggprojekt. Jonas Forsells uppgift blir framför allt att få fler arkitekter i Stockholm att få in företagets hållbara akustiklösningar till tak- och väggbeklädnad i sina projekt.

47-åriga Jonas Forsell ska som ny projektsäljare bidra till att fler svenska arkitekter får upp ögonen för fördelarna med Troldtekts akustiklösningar. Genom att anställa Jonas Forsell stärker Troldtekt sin närvaro i Stockholm. Företaget med danskt moderbolag och produktion i Danmark etablerade sig på den svenska marknaden förra året med kontor i Malmö.

– Jonas har helt rätt profil för att hjälpa oss att behålla den tillväxt vi ser just nu. En nära dialog med arkitekter och byggrådgivare är ett viktigt verktyg för oss och med Jonas i gruppen har vi fått mycket bättre möjligheter till personlig dialog med ritkontor i och runt Stockholm, säger Country Manager Jörgen Elofsson från Troldtekt AB.

Sverige som hemmamarknad

Just målet med nära kontakt till de svenska arkitekterna är en av de avgörande orsakerna till att danska Troldtekt A/S valde att bilda det lokala dotterbolaget i Sverige. Troldtekt akustikplattor består av naturmaterialen trä och cement och passar perfekt in i den svenska arkitekturen, där trä är ett populärt material. Troldtekt är dessutom certifierat enligt det hållbara designkonceptet Cradle to Cradle, bland annat eftersom akustikplattorna inte innehåller skadliga ämnen och därför kan gå tillbaka till naturen som kompost.

– Vi ser Sverige som en hemmamarknad som framöver kommer att utgöra en ännu större andel av vårt totala resultat. De svenska kunderna har tagit emot oss väl och vi har fått in en fot hos flera intressanta arkitekter. Att vi har anställt Jonas är ännu ett led i att bygga upp en stark svensk organisation, säger Peer Leth, vd på Troldtekt A/S.

Troldtekt akustiktak har redan valts till en rad privata och offentliga byggnader i Sverige. Det gäller bland annat kontorsbyggnaden Dykaren i Stockholm, arkitekthögskolan Chalmers i Göteborg och multiarenan Stenungsund Arena i närheten av Göteborg.

Stor erfarenhet av samarbete med arkitekter

Jonas Forsell kommer närmast från en liknande tjänst på Forbo Flooring och har tidigare varit anställd på bland annat Gerflor Scandinavia och Altro Nordic. Därifrån har han stor erfarenhet av att samarbeta med arkitekter och byggrådgivare.

Jonas Forsell bor i Upplands Väsby utanför Stockholm med sin fru och sina tre barn.

• Troldtekt AB grundades 2016 som ett dotterbolag till det danska företaget Troldtekt A/S.
  • Troldtekt är en ledande utvecklare och tillverkare av akustiklösningar för tak och väggar.
  • Troldtekt är certifierat på silvernivå enligt standarden Cradle to Cradle Certified™.

Mer information:

Jonas Forsell är ny projektsäljare på Troldtekt AB. Jonas Forsells uppgift blir framför allt att få fler arkitekter i Stockholm att få in företagets hållbara akustiklösningar till tak- och väggbeklädnad i sina projekt.