Två rumänska studenter vinner Troldtekt Award

23.02.2017

Två studenter på arkitektutbildningen UAUIM i Bukarest valdes till vinnare av Troldtekt Award och prissumman 5 000 euro. Både andraplatsen och specialpriset går till två studenter från Iran.Det vinnande projektet ”Troldtekt AIR” baseras på Troldtekts träullsplattor i många olika tjocklekar och visar hur akustikplattorna kan användas för att bygga ett helt hus.

Luftmängden i Troldtekt-träullen kan ökas eller minskas, så att tjockleken ändras. På så sätt kan det naturliga materialet få många olika funktioner och även användas för att bygga ett helt hus. Det är utgångspunkten för Troldtekt AIR – det vinnande bidraget i Troldtekt Award 2016.

I tävlingen har arkitekt- och designelever från hela världen omprövat användningen av Troldtekt. Det genererade en rad kreativa förslag, varav det bästa kom från Rumänien.

Ett tyst och rogivande hus

– Vi tyckte det var intressant att utgå från potentialen i Troldtekts beståndsdelar: trä, cement och vatten, men även luft, som ju finns i allting. Genom att justera mängden luft i produkten kunde vi bland annat skapa ”mursten” för både inner- och ytterväggar, säger de två vinnarna, Vasile Iulian Badarau och Bogdan Cristian Lazar.

– Ett hus som består av Troldtekt både utvändigt och invändigt, blir en tyst och rogivande plats, som ett skyddande skal. Vi ville visa hur man kan bygga ett hus som har tystnad som utmärkande egenskap. Metoden kan användas för till exempel yogarum eller andra platser där man söker ro och stillhet.

De två vinnarna studerar båda på University of Architecture and Urban Planning, ”Ion Mincu” (UAUIM), i Bukarest.

Innovativt, realistiskt och estetiskt tilltalande

Vinnaren av Troldtekt Award utsågs av följande jury:

• Lone Wiggers, arkitekt MAA, MNAL och partner i C. F. Møller (Danmark)
  • Linus Hofrichter, Prof. Dipl.-Ing. Arkitekt BDA från sander hofrichter architeckten (Tyskland)
  • Peer Leth, vd för Troldtekt A/S (Danmark)

– Juryn blev överraskad och förtjust i idén om att kunna ändraTroldtekt-plattornas tjocklek. Förslaget ger ett innovativt men realistiskt sätt att använda det naturliga Troldtekt-materialet på ett estetiskt tilltalande sätt, lyder juryns motivering.

Andrapriset och summan 2 000 euro går till studenter från Iran. Deras förslag är att låta användarna designa egna konst-akustiklösningar med hjälp av små Troldtekt-kuber som sätts in i en rumsavdelare i form av ett rutnät. Även specialpriset på 1 000 euro går till iranska studenter, med ett förslag om en akustisk paviljong i urbana miljöer.

Engagerar framtidens trendsättare

Det här är den fjärde upplagan av Troldtekt Award, som ger företaget Troldtekt nya infallsvinklar och uppslag för den klassiska akustikplattan av trä och cement.

– Vi är stolta över att ha skapat ett koncept som engagerar studenter från hela världen. Vi vill vara trendsättande inom intelligenta akustiklösningar, och vill gärna bidra till att engagera framtidens trendsättare inom arkitektur, säger Peer Leth, vd för Troldtekt.

En internationell jury har korat projektet ”Troldtekt AIR” till vinnare av Troldtekt Award 2016. Vinnaren får 5 000 euro. Bakom det vinnande projektet står två rumänska studenter som har tagit avstamp i idén att arbeta med Troldtekt akustikplattor i många olika tjocklekar och visar hur träullsplattor kan användas för att bygga ett helt hus.
Projektet ”Choice Theory” från Iran kom på andra plats och belönades med 2 000 euro i Troldtekt Award 2016. I projektet visas ett alternativt sätt att använda Troldtekts akustikplattor på i form av en flexibel rumsavdelare för inomhusbruk.
Ett specialpris på 1 000 euro gick till projektet ”Acoustic Pavilion” från Iran. I projektet presenteras idén om Troldtekts utomhuspaviljong som skulle fungera som ett andningshål med plats för aktiviteter mitt i staden.
Juryn för Troldtekt Award 2016 bestående av Lone Wiggers, arkitekt maa, mnal & partner på C.F. Møller (DK), Prof. Dipl.-Ing. arkitekt BDA Linus Hofrichter från a-sh sander hofrichter architekten (DE) och Peer Leth, vd på Troldtekt (DK)