Ljud och buller påverkar smaksinnet

27.06.2016

Forskning visar att buller försämrar vår förmåga att smaka salt och sött, och att låga toner kan förstärka bittra smaknyanser. Det här berättar professor Charles Spence från Oxford University.

– Olika försök utförda på både laboratorier och i restauranger visar tydligt att faktorer som akustik, bakgrundsmusik och bullernivå påverkar vår uppfattning om det vi äter och dricker. Vi klarar helt enkelt inte att bortse från sådant, säger Charles Spence i en ny intervju på www.troldtekt.com.

– Om restauranglokalen innehåller mycket stål och glas och ingenting har gjorts för att förbättra akustiken, så äter gästerna i en bullrig och slamrig miljö. Är du kock som känner passionerat för maten, hur kan du då tillåta att måltiden förstörs av buller och hög musik?

Buller kan ge sänkt betyg

Artikeln med Charles Spence ingår i vårt temaavsnitt om akustik i restauranger. Där finns även en intervju med Morten Vilsbæk, ordförande för föreningen Danska matkritiker (Danske Madanmeldere). Han berättar att helhetsbetyget för en restaurang kan blir lägre om oväsen och slammer försämrar matupplevelsen.

I temadelen på www.troldtekt.com visar vi också danska och internationella restauranger som har skapat en lugn atmosfär med hjälp av Troldtekts akustiklösningar. Bland annat valdes svarta Troldtekt-plattor när den danska topprestaurangen Noma i tio veckor drev en popup-restaurang i Sydney.

Peer Leth, vd på Troldtekt A/S: 8747 8130 // ple@troldtekt.dk

Morten Vilsbæk, ordförande för föreningen Danska matkritiker (Danske Madanmeldere) berättar att helhetsbetyget för en restaurang kan blir lägre om oväsen och slammer försämrar matupplevelsen.