Så kommer framtidens kontor att påverkas av pandemin

15.05.2022

Online-möten och att jobba hemifrån har blivit det nya normala. Det ställer krav på utformningen av det fysiska kontoret, där det till exempel finns behov av flera små mötesrum och zoner. I ett nytt onlinetema från Troldtekt AB kan du läsa om hur experter och arkitekter tänker kring de nya kontorstrenderna.

Coronapandemin vände upp och ner på våra arbetsliv. Medan de flesta medarbetare i kunskapsföretag tidigare satt i kontorsmiljöer varje arbetsdag, har det nu blivit normalt att jobba hemifrån två till tre dagar i veckan. Men vilka förändringar i vårt arbetsliv är tillfälliga, och vilka kommer att bli bestående?

I ett nytt onlinetema från Troldtekt AB, som tillverkar akustiklösningar för bland annat kontorsmiljöer, delar tre experter med sig av sina tankar kring detta. De tre är:

• Hans Westlund, professor i stads- och regionstudier vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, som är Sveriges största tekniska högskola
  • Eva Bjerrum, organisationsanalytiker vid Alexandra Institutet i Danmark och expert på nya arbetsformer
  • Maria Svensson Wiklander, medgrundare av företaget The Remote Lab

– Under pandemin har vi sett en trend där folk flyttar till sommarstugan och jobbar, så att de samtidigt kan ägna sig åt friluftslivet. Det kan bli ett sätt för glesbygdsområden att locka nya invånare, men det får inte vara för långt från storstäderna om folk ska kunna pendla in till stan två–tre gånger i veckan, säger Hans Westlund. Han tror att det i första hand blir de välutbildade i städerna som lockas av den livsstilen.

Kontoret som socialt rum
I det nya onlinetemat berättar flera ledande arkitekter – bland annat från Arkitekterna Krook & Tjäder och danska C.F. Møller – hur nya trender inom kontorsdesign har omsatts i verkligheten i ett antal lyckade företagslokaler.

Enligt Julian Weyer, arkitekt och partner på C.F. Møller Architects, kommer kontoret framöver att få en allt viktigare social funktion. Han understryker att skrivbordet fortfarande har en uppgift att fylla för alla dem som inte har möjlighet att skapa ett ordentligt hemmakontor. Men han ser en utveckling som rör sig bort från individuella platser i riktning mot ett kontor med en annan funktion.

– Vi behöver kontoren som mötesplatser, där vi kan träffa och interagera med våra kolleger. Därför ser vi nu att många arbetsplatser i gengäld utökar andra delar av kontoren. Det är de platser där vi kan mötas – antingen i formella möten, online-möten eller helt slumpmässiga möten med kollegerna, förklarar Julian Weyer.

– Bra kontorsdesign blir en fråga om att varva tysta zoner och aktiva zoner, så att det aldrig är långt från det ena till det andra, så att bägge delar är helt naturliga och attraktiva val, säger han.

Flexibla miljöer med ett hälsosamt inomhusklimat
En flexibel miljö är precis vad som kännetecknar Klöverns 850 kvadratmeter stora huskontor i Göteborg. Kontoret, som är ritat av Arkitekterna Krook & Tjäder, var en av tre finalister som tävlade om titeln Sveriges Snyggaste Kontor 2020.

Entrén leder in till kontorets hjärta – en bred trappa där det går att sitta, äta lunch, ha möten eller konferenser. Övriga områden är uppdelade i zoner samt mindre telefonrum och konferenslokaler.

Gemensamt för Klövern och de andra projekten i onlinetemat är att Troldtekts akustiklösningar säkerställer ett hälsosamt inomhusklimat med bra akustik och unik design.

Läs hela onlinetemat om kontorsdesign

• Sedan 1935 är danskt trä och cement råvarorna i produktionen, som sker i Danmark under moderna, miljövänliga förhållanden.
  • 2016 startade Troldtekt det svenska dotterbolaget Troldtekt AB i Malmö.

Tina Snedker Kristensen, hållbarhets- och kommunikationschef
+45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk