Upplev Köpenhamn - nummer ett bland världens storstäder

Skyhög gastronomisk nivå och en speciell förmåga att utnyttja stadens arkitektoniska kontraster mellan gammalt och nytt har tagit Köpenhamn hela vägen upp till toppen av Lonely Planets lista över städer att besöka 2019.

Hösten 2018 fick Köpenhamn ett nytt trumfkort i den internationella tävlingen om storstadsturisterna. Lonely Planet placerade Köpenhamn som nummer ett på listan över storstäder, som reseguiden rekommenderar sina läsare att besöka 2019.

Topplaceringen grundas bland annat på

  • att Köpenhamn har en hög gastronomisk nivå oavsett om man föredrar Michelin eller street food.
  • att staden erbjuder spännande design och arkitektur.
  • att Köpenhamn har ett brett utbud av kulturupplevelser som spänner över allt från havsbad till cykelturer och de olika museerna i staden.

– Det gläder oss som arbetar med att bygga Köpenhamns varumärke att Lonely Planet lyfter fram gastronomi, arkitektur och design samt hållbarhet. Det är det som vi tycker att Köpenhamn ska vara känt för. Många städer erbjuder bra mat, men restaurangerna i Köpenhamn har blivit otroligt varierade, tillgängliga och spännande de senaste åren, säger Anja Hartung Sfyrla, chef för företagsutveckling på Visit Denmark och fortsätter:

 – Dansk design och arkitektur har alltid haft en stark ställning. Vi lyfts fram för vår förmåga att kombinera nytt och gammalt och låta det existera sida vid sida. Vi kan vara kritiska när ett modernt byggprojekt blandar sig i stadsbilden, men sett utifrån är vi duktiga på att utnyttja det som är spännande i kontrasterna. Genom att erbjuda modern arkitektur säkerställer vi att staden inte blir ett vykort från det förflutna.

 

När bra arbete bär frukt

Utnämningen av Köpenhamn som ”Best in Travel Cities for 2019” har gjorts av en panel på cirka 3 000 destinationsexperter. Att de har fått upp ögonen för Köpenhamn är inte bara en lyckträff. Varje dag samarbetar bland annat turistorganisationerna, turistnäringen och politiska krafter för att göra staden till ett attraktivt resmål.

– Det är många saker som påverkar varför något upplevs som spännande och intressant. Utnämningen är säkert en förlängning av att Köpenhamn har utvecklats till en internationell stad med goda flygförbindelser och möjlighet till bra hotell- och restaurangupplevelser. Men intresset för det nordiska – scandinavian vibes som vi kallar det – har säkert också bidragit. Samtidigt har ”hygge” gjort att uppmärksamheten riktas mot Danmark. Och detsamma gäller de framgångsrika danska tv-serierna som har sålts till utlandet, säger Anja Hartung Sfyrla.

 

En intressant läsarskara

Lonely Planet når ut i hela världen med sina destinationsbeskrivningar. Läsarskaran består huvudsakligen av unga, digitalt orienterade människor med både budget och lust att resa. Kort sagt en målgrupp som den danska huvudstaden gärna vill locka till sig. Därför kan man med rätta se utnämningen i höstas som en present till turistbranschen i Köpenhamn

– Det finns många ranknings- och hitlistor. Som utgångspunkt förhåller vi oss rätt kritiska till dem. Men Lonely Planet är intressant eftersom förlaget är ett seriöst medium med en mycket stor läsarskara som har större krav än genomsnittet. Under 2019 har vi rätt att använda en Lonely Planet-märke om topplaceringen i all vår kommunikation. Det är odiskutabelt en bra rekommendation, säger Anja Hartung Sfyrla och fortsätter:

– En turist besöker i genomsnitt 34 webbplatser innan han eller hon tar beslut om ett resmål, så det krävs väldigt mycket av ett litet resmål som Köpenhamn för att hålla sig framme. Här är rekommendationen verkligen ett trumfkort. Samtidigt gör själva utnämningen att Köpenhamn omnämns i en lång rad internationella nyhets-, design- och arkitekturmedier.

  • De utländska storstadsturisterna har i genomsnitt 2,8 övernattningar i Köpenhamn.
  • De spenderar i genomsnitt 1 760 kronor per dygn på övernattning, mat och upplevelser.
  • De flesta utländska gäster i Köpenhamn bestämmer sig för vad de vill se och uppleva först när de har anlänt.
  • De flesta åker till Köpenhamn som par eller med vänner. En relativt liten andel av de utländska turisterna semestrar med barn.

Källa: Visit Denmark

FOTO:
Anja Hartung Sfyrla, Chef för företagsutveckling på Visit Denmark.